Tuesday, February 11, 2014

First tiMe berSKi

                   

                  Alhamdulillah saya dah ada pengalaman berski ! Mulanya cadang nak pegi berlima jew tapi last-last sebijik bas kowth pegi. Saya join senior jew, menumpang kasih almaklumlah senior kan lebih pro. Kitaorg join agensi so agensi la yang datang amik kitaorg dekat 宿舍_sushe_hostel. Agensi kitaorg tue org Korea tp diaorg bole berbahasa Mandarin cuma xfluent sgt la. Mula-mula jumpa dekat bas kakak agensi tue cakap Mandarin tiba-tiba ada org call dia and then dia cakap Korea, tekejut giler kitaorg time tue...'wahhh hebat giler kakak nie bole cakap Korea kowth' dah laa kitaorg baru balik dari Korea ,tetiba rasa macam ada dekat Korea balik pulak...hehehe. 
   
                  Antara tips untuk yang tak pernah main ski macam saya...first kena ada keberanian, kalu xberani xbole berski bc0z kalu xpenah main kebarangkalian untuk jatuh adalah 98% so jangan takut jatuh and jangan takut terlanggar org. Kedua, kena 自信_zixin_belief ur sefl because kalu  tak yakin pada diri kita takkan berani untuk berski di atas salji yang agak licin. Ketiga, kena la buat homework cikit sebelom pegi bermain ski by mean kena laa tahu step nak berski cikit-cikit...ah..ahh...ahh (batuk panjang bc0z org yang bagi tips un tak buat homework and then jatuh bergolek-golek...maluuuuuuuu!) Jom tengok cerita kitaorg di Nanshan Ski Village !
   
                 
Antara pemandangan semasa naik cable car and di tanah rata di Nanshan Ski Village

                  Antara pengisian yang sempat dikongsi dari senioritas, cuba tengok benda yang berada di sekitar kita bukit, langit, salji semua tue bertasbih kepada Allah. Bila tengok suma tue nampak tak betapa hebatnya ciptaan Allah so apatah lagi kita yg di create dengan perfect yang mempunyai akal nyh, kena laa selalu bersyukur dengan sentiasa bertasbih mengingati Allah.

           Segala yang ada di langit dan di bumi tetap mengucap tasbih kepada Allah;
                           dan Dia lah Yang Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.
Surah Al- Hadid (16:1)

“Lihatlah sesuatu itu dengan pandangan luar biasa,  agar kita terfikir hingga berzikir kepadaNya” kata Ustaz Pahrol dalam buku beliau, Nota Fikir Untuk Zikir.

Ada yang baru tengah belajar main ski...
ni tempat utk org yang level paling rendah and i'm one of them...hehehe

with the senioritas
             Main ski nie jugak banyak mengajar saya erti tolong menolong dalam berukhwah_friendship. Contoh, time tengah main ski tiba-tiba kawan kita jatuh, adakah kita akan pergi tolong kawan kita tue atau kita just tengok and biarkan kawan kita tue bangun dengan susah payah seorang diri (serius weyh kalu dah jatuh tu memang susah giler nak bangun...nak kena bukak kasut dulu laaa, dah laa kasut tue saja dah berapa kilo).
 Nabi Muhammad s.a.w pernah bersabda yang bermaksud:  “Tidak sempurna iman seseorang itu selagi ia tidak mengasihi saudaranya sebagaimana ia mengasihi dirinya sendiri.”
                                                   -Riwayat Bukhari dan Muslim-.
 Sahabat yang baik takkan tinggalkan kawannya ketika susah so pilihan ditangan masing-masing. Pilihlah nak jadi sahabat yang baik atau sebaliknya.



senioritas akak Tulus_Lady Soko
tengah menjaga barang org

senioritas-senioritas

peace world !

org biru...

antara yang turut join ke Nanshan Ski Village

Main ski sampai ke ptg
sebelom balik kena laa say gud bye Nanshan Ski Village dulu !
                  Sungguhku xbohong badanku amat sakit pabila bagun keesokan harinya! Takkanku lupa betapa hebatnya penangan pertama bermain ski. Aduhhhh...sakitnya. Allahuakbar!


2 comments:

  1. erm...boleh tengok jela sambil meleleh air liur~~~

    ReplyDelete
  2. elehhh...org tue bole jew mai beijing skali lagi...

    ReplyDelete