Sunday, February 16, 2014

Roti CaNai...Roti CaNai !


                    Alhamdulillah 我的愿望终于实现了!_wishes come true! Winter break kali nie saya tak balik ke Malaysia so banyak la plan-plan induk (macam plan besar jew bunyi) yang telah dibuat agar masa terluang dapat diisi dengan sebaik mungkin dan kemudian hari tiada penyesalan. Antara plan induk saya ialah belajar memasak and antara resepi yang saya nak try ialah roti canai.Saya rasa scene dari saya first sem lagi saya nak try buat roti canai tapi takda support so terbengkalai lah plan induk saya tue. Alhamdulillah saya ada sorang junior yang sangat rajin memasak and most importantly sangat pandai memasak. She helped me a lots so that I can say like 'tunjuk ajarku sifu' laaa.

                     Pagi hari kitaorg dua dimulakan dengan membuat roti canai lebih kurang dalam pukul 9.30 pagi start laa. Sebelom nak try buat roti canai tue saya dah buat homework cikit yelaa kalu tak menjadi roti canai tue xda laa sedih sangat sebab kan org salo cakap 'Allah tak pandang result kita tapi Allah pandang usaha kita' so, lets make some efforts by bukak myresepi.com. Sekarang kan semuanya dihujung jari so kalu nak resepi tue bukak-bukak la myresepi.com ye. Alhamdulillah roti canai kitaorg boleh dikatakan menjadi laaaa...yeah! Roti canai kitaorg dinamakan 'Roti Canai Kelepap' sebab sifu saya kata bila nak buat roti canai tue kita at least kena kelepap dia tiga kali..So lets see ours 'Roti Canai Kelepap' !

                                 

Setelah dicanai kita perlu buat seperti ini !
Seriously nak dapat buat bentuk macam un hanya Tuhan je la yang tahu betapa susahnya..AllahuAkbar!
                        Alhamdulillah...yeahhhhh! hapynya kitaorg hanya Tuhan jew laa yang tahu. Haaaa nie laa rupa roti canai kitaorg, cantek macam dekat kedai kan? Rasa dia....alhamdulillah ok sangat! (hahaha..dah mula perasan!) Nak buat roti canai nie memang org pro jew yang bole buat, bukan nak kata kitaorg nyh pro (jangan salah faham ehh) sebabnya kesungguhan dan ketulusan hati sangat diperlukan time nak menguli tepung (ehh, macam nak melamar org pulak).Bab-bab nak tebar tue saya memang sampai kesudah out laa kan...hehehe. Jazakilah juniorku_ Jasmin a.k.a justmine !

My first trial roti canai..i love it aha..aha !

   
percubaan roti canai telur yang tak menjadi but d taste not bad taw !
roti canai telur.....roti canai biasa

kari ayam yang telah diedit rasanya oleh junior, sory adek akak telebih letak air( nampak laa tak tahu masak kan)
and last but not least thanks to Atiqah for the air teh !

tak lengkap roti canai tanpa kari kan ?

muka hepi bila dapat makan roti canai buatan sendiri.
thanks Jasmin tolong akak!
        
                   Kawan saya cakap kita boleh jew nak beli dekat luar apa-apa masakan yang kita nak tapi bila kita sendiri yang try buat feeling kita terhadap masakan yang kita buat tue akan lebih 'syok' walaupun masakan yang kita buat tue tak laa sedap sangat. Kalu nak tahu saya dulu nak buat air teh un tak tahu keyh (malu giler kowth) sampai abang saya kata anak dara apa nyh sampai nak buat air un tak tahu! So, saya rasa bumi Beijing nie banyak membantu saya so that I can see a little bit of improvement dalam diri saya sendiri. Alhamdulillah!!!

             

Lovely roti canai day!

              Dari Abu Hurairah r.a : Rasulullah saw bersabda, “Barangsiapa yang melepaskan kesusahan seorang mukmin dari kesusahan-kesusahan dunia, maka Allah akan melepaskan kesusahannya dari kesusahan-kesusahan akhirat, Dan barangsiapa yang menutupi (aib) orang Muslim, maka Allah akan menutupi (aib)nya di dunia dan di akhirat. Allah selalu menolong hamba-Nya selama hamba tersebut mahu menolong saudaranya (sesama Islam).” [1425] (HR. Tirmidzi).

                  Bagi saya hadis diatas bole diapplikasi bila kita rasa malasnya nak tolong sahabat kita yang meminta pertolongan kita. Bila rasa macam menyampah jew dekat kawan yang asyik minta tolong org jew keja dia jom kita cuba ingat hadis nie sebabnya InsyaAllah bila kita tolong melepaskan orang yang dalam kesusahan Allah pula yang akan tolong melepaskan kesusahan kita diakhirat. Notin in d world is free rite? So, Allah akan balas diakhirat.InsyaAllah.



1 comment:

  1. nasib baik lah abang awak tu kata macam tu dulu...sekarang ni dah pandai masak kan, cukup dah syarat utk jadi menantu mak2 n bapak2 org

    ngeh3...(^_^)

    ReplyDelete